Blogu' lu' Alin…

Muzeul Locomotivelor Cu Aburi – Plain Air

Muzeul a fost constituit, prin eforturile ing. Mircea Popa, director al Uzinelor resitene pe atunci, în anul 1972, la aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita. Cuprinde 16 exponate din diverse epoci de constructie, cel mai important fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spatiul sud-est european, la Resita , în 1872-73. Celelalte doua („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva „Resicza” a fost recuperata, în 1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevra. Proiectata de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scotia, dar stabilit la Viena , piesa este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forta de tractiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de11 km/h. Lungimea locomotivei este de4,48 m si greutatea în serviciu, de 11,5 t. A fost construita în conditii improvizate în atelierele uzinelor StEG Resita, iar în perioada 1961-1972 a fost garata pe o linie de manevra în fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local. Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resitase încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de masini pe malurile Bârzavei. Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricatie :

 

1.     (1872) Locomotiva nr. 2 „Resicza”, ecartament 948 mm

2.     (1909) Locomotiva forestiera CFF 704.209, fabricatie StEG-Viena

3.     (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricatie Henschel-Kassel

4.     (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378

5.     (1925) Locomotiva tender cu ecartament îngust, 700 mm

6.     (1933) Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163

7.     (1939)Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072

8.     (1940) Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003

9.     (1944) Locomotiva forestiera CFF 704.404

10.  (1952) Locomotiva tender uzinala CFU 29

11. (1952) Locomotiva de ecartament normal CFR 764.103

12. (1954) Locomotiva tender uzinala CFU 14

13. (1955) Locomotiva de ecartament normal, seria 150.038

14. (1956) Locomotiva forestiera CFF 764.493

15.  (1958) Locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001

16. (1960) Locomotiva tender uzinala CFU 28

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s