Blogu' lu' Alin…

Culele de pe Clisura Dunarii:Tricule

CÚLĂ, cule, s.f. 1. Clădire în formă de turn, cu baza dreptunghiulară (care servea, în trecut, și ca loc de apărare). 2. (Înv.) Turn circular; cupolă, boltă. ♦ Turn boltit în palatul domnesc, în care se păstra vistieria;p. ext. vistierie, tezaur. 3. (Înv.) Beci boltit; subterană. 4. (Înv.) Conac boieresc, casă (fortificată) a proprietarului unei moșii.

Dupa ce iesi din Orsova si scapi de imbulzeala turistilor de la chipul lui Decebal, Cazanele Mici si Cazanele Mari, iti poti continua drumul prin lumea linistita si maiestuoasa a Clisurii Dunarii. Drumul (surprinzator de bun) serpuieste pe sub stanci abrupte si este o succesiune de privelisti care te fac sa te simti ca si cum te-ai afla in fata operei unui pictor care a vrut sa-si arate de-a lungul celor 100 km tot ce are mai bun; tocmai cand ai impresia ca ceva mai frumos nici nu poate exista, un nou peisaj se asterne in fata ochilor tai si te face sa exclami cu bucurie ca un copil care de-abia descopera lumea.

Insa aceasta zona este impresionanta nu numai prin privelistile sale naturale, ci si prin vestigiile istorice care se afla presarate de-a lungul Dunarii. Aceasta este zona unde asezarile umane nu au contenit din mezolitic incoace. Romanii au construit fortificatii pentru a apara granitele imperiului, apoi, la Drobeta, pod pentru a trece peste dacii cei pradalnici, mai ales aici, din cauza ingustimii Dunarii, s-au indemnat turcii de atatea ori sa treaca asupra Ungariei si Tarii Romanesti, pe aici au trecut inspre Serbia turceasca si contraatacurile lui Iancu de Hunedoara… din acest involburat secol al XV-lea, cand luptele dintre turci si unguri nu mai conteneau, urmand imediat oricarui tratat de pace pe termen mai lung, au ramas, acum pe sfert in apa, datorita cresterii nivelului Dunarii o data cu darea in folosinta a barajului Portilor de Fier, cetati inca impunatoare, care strajuiau fara incetare malurile Dunarii, mai ales de partea noastra, pe unde navaleau turcii. Mai tarziu aici a fost fasia care delimita Imperiul Austriac de cel Otoman, apoi Serbia de Austro-Ungaria, in fine, azi e zona frontierei dintre Serbia si Romania. Aici este zona unde se intalnesc muntii Balcani cu Carpatii, stanci majestuoase, fata in fata, cu Dunarea intre ele. Mi-am amintit imediat de poezia “Balcanul si Carpatul”, a lui Vasile Alecsandri, desi acesta se referea la razboiul de independenta din 1877-8, Balcanul fiind Turcia, iar Carpatul, ai nostri…

Balcanul şi Carpatul, la Dunărea măreaţă,

Ca doi giganţi năprasnici stau astăzi faţă-n faţă

Ş-aprinşi de dor de luptă, cu ochii se măsoară,

Cu glasul s-ameninţă, cu gândul se doboară,

Zicând: „Nu pot să-ncapă doi paloşi într-o teacă!

E scris din noi doi unul în pulbere să treacă!“

Prima surpriza pe care ti-o pregateste drumul spre Moldova Veche este ruina cetatiiTricule (sau Tri Kule, Tri-Kule, Trei cule), al carei nume inseamna “trei turnuri” ( “kule”= turn, in limba turca). Cetatea avea in vremurile de demult forma unui triunghi cu unul dintre varfuri spre Dunare. In fiecare unghi se afla cate un turn de o inaltime de circa 10 m, cetatea avand pe latura dinspre mal o lungime de 20 m intre turnuri, iar pe celelalte doua laturi o lungime de 40 m.

De-a lungul timpului, turnul dinspre Dunare a fost inconjurat de ape datorita cresterii nivelului Dunarii si a construirii de baraje, astfel incat in 1910 era aproape complet separat de restul cetatii.

Cercetatorii spun ca acesta a fost daramat de gheturile de pe Dunare din 1924, fiind apoi complet scufundat dupa construirea barajului de la Portile de Fier. Acum, cu greu mai poti zari cativa centimetri din el, dar numai atunci cand nivelul Dunarii scade destul de mult, de obicei el fiind complet scufundat in apele fluviului.

Celelalte doua turnuri inca se mai afla in picioare, dar datorita cresterii nivelului Dunarii, ele nu se mai afla pe mal ci in apa si numai uneori cand apa este destul de scazuta se mai vede legatura dintre ele si mal. Dintre cele doua turnuri, cel dinspre nord-est este cel care se afla in pericol de prabusire, atat din cauza eroziunii provocata de apa si gheturile din 1924, dar si din cauza cautatorilor de comori care, se spune, ar fi dus la daramarea uneia dintre laturile inferioare.

Se pare ca despre cetatea de la Tricule nu au ramas prea multe marturii scrise, astfel incat cercetatorii au lansat diverse teorii despre istoria locului. Ceea ce este clar este ca turnurile au fost ridicate in sec.13-sec.14 si ca la constructia lor au fost folosite si caramizi romane. Cetatea a fost vizitata in 1660 de vestitul dervis si calator turc Evlia Celebi (1611-1682), in cursul celor 40 de ani de peregrinari prin Imperiul Otoman si regiunile adiacente,  acesta notand ca turnurile erau deja parasite la acea data. Cu toate acestea, din obiectele gasite cu ocazia cercetarilor arheologice, se poate presupune ca granicerii austrieci au reluat utilizarea turnurilor in scop de observatie.

Cu atat mai misterios este scopul (si autorul) construirii turnurilor. Unii cercetatori considera ca atata timp cat nu au fost gasite resturi de sobe sau cosuri si atata timp cat nu se pot observa ferestre, ci doar creneluri de aparare, este exclusa ipoteza conform careia cetatea ar fi avut scop rezidential, ea avand mai degraba un rol de aparare. Altii insa considera ca asemanarea cu unele fortificatii de tip turn-locuinta din Transilvania este prea mare si ca aici ar fi locuit familii din zona.

Oricare ar fi adevarul, la ruinele de la Tricule calatorul va gasi o adevarata o oaza de liniste, un peisaj superb, constructii parca desprinse din manualul de istorie, multa liniste (…si serpi …serpi am vazut numai seara. In afara de serpii de apa care se spune ca ar fi inofensivi, am mai vazut si o alta specie, dar nefiind specialisti in domeniu nu putem spune daca este vorba de viperele care se spune ca populeaza zona sau nu. Oricum, mare atentie!)

Ca sa ajungeti la Tricule, mergeti pe DN57 de la Orsova in directia Moldova Veche cca. 40 km. Ruinele se afla la aproximativ 5km inainte de localitatea Svinita.

 

Rugaminte: incercati sa lasati locurile asa cum le gasiti, fara inscriptii scrijelite si gunoaie sintetice ! Pe drumul pana la destinatie si inapoi nu circulati cu viteza excesiva, nu dati semnale din faruri de la 1 km distanta, pastrati distanta fata de cel dinaintea voastra, creati confort pentru voi insiva si pentru ceilalti prin respect.

Reclame

One response

  1. Istorie uitata, istorie parasita. Exista vreun manual scolar care sa descrie aceste marturii ale trecutului nostru ?

    7 aprilie 2013 la 7:44

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s