Blogu' lu' Alin…

Primele forme ale motocicletei…

Istoria motocicletei a inceput in a doua jumatate a secolului XIX. Motocicletele au evoluat de la conceptul de „bicicleta de siguranta”, o constructie cu rotile din fata si din spate de aceiasi marime si un mecanism de pedalare ce punea roata din spate in miscare (concept regasit si in prezentele biciclete).

In ciuda diferitelor conceptii, motocicletele nu pot fi asociate unei singure idei ci mai degraba inspiratia pentru constructia acesteia au avut-o numerosi ingineri si inventatori din Europa, mai mult sau mai putin, simultan.

Motocicleta in secolul al 19-lea

Inspiratia pentru prima motocicleta, desi nu se poate afirma categoric, a venit inventatorilor genrmani Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach, din oraselul Bad Cannstatt in anul 1885. Acest mecanism poate fi considerat mai degraba o bicicleta cu motor, desi inventatorii au numit-o „Reitwagen” (rudimentar tradus, „automobil de incalecat”). Cei doi nu isi pusesera in minte sa creeze o forma de vehicul ci mai degraba sa construiasca o caroserie pentru a sustine un motor.

Insa daca un mecanism cu doua roti, propulsat de un motor cu abur, poate fi considerat o motocicleta, atunci creditele pentru prima motocicleta construita revin americanilor. O asemenea motocicleta a fost expusa in cadrul targurilor si circurilor in partea de est a Statelor Unite ale Americii in anul 1867, construita de Sylvester Howard Roper, din Roxbury, Massachusetts. Exista un exemplu datand din anul 1869 dar nimic nu demonstreaza ca acesta a fost un model functionabil.

In anul 1868, inginerul francez Louis-Guillaume Perreaux a patentat un model similar care a fost care probabil a fost inventat independent de cel al lui Roper. In acest caz, desi un patent data din anul 1868, nimic nu indica ca aceasta inventie a fost operabila inaintea anului 1871.

Primele modele comerciale

La sfarsitul anilor 1880, zeci de modele si concepte de motociclete si-au facut aparitita in special in Franta, Germania si Anglia in scurt timp raspandindu-se si in America. In aceasta perioada au existat numerosi producatori, cand producatorii de biciclete isi dotau modelele cu noul motor cu combustie interna.

In anul 1894, „Hildebrand & Wolfmüller” devenea prima motocicleta pusa la vanzare, insa doar cateva sute de exemplare din acest model au fost construite. In curand, pe masura ce motoarele deveneau mai puternice si designul motocicletei il depasea pe cel al bicicletei, numarul de producatori crestea tot mai mult.

Motocicleta in secolul al 20-lea
Inaintea Celui de-al Doilea Razboi Mondial

In anul 1898, producatorul englez, Triumph, decide sa isi extinda aria de productie, incluzand astfel si motocicleta, urmand ca in anul 1902 sa produca prima motocicleta (o bicicleta avand montat un motor belgian).

In anul 1903, pe cand Triumph reusise sa vanda peste 500 de modele, comapnia americana Harley Davidson si-a inceput activitatea de productie.

In 1904, Compania Producatoare de Motociclete Indian, care a fost fondata de catre doi fosti motociclisti, au creat asa zisul Indian Single, al carui motor era produs de catre firma Aurora din statul Illinois (Statele Unite Ale Americii). Rata de productie a modelului a crescut de la 500 de bucati pe an la 32000 in anul 1913.

In cea de-a doua decada a secolului 20, motocicletele renuntasera la vechea mantie de „biciclete cu motor”, ingloband noi tehnologii, desi multe modele isi pastrau elemente ale bicicletei, ca de exemplu scaune sau suspensii. O buna perioada de timp „Indian” a fost cel mai mare producator de motociclete din lume. Dupa o vreme, acesta a fost depasit de catre Harley Davidson, pana in anul 1928 cand DKW a preluat conducerea ca lider.

Motocicletele produse de catre BMW si-au facut aparitia in anul 1923 avand motorul si transmisia inglobate intr-o carcasa de aluminiu. Pana in 1931, Indian si Harley davidson erau unicii producatori americani de motociclete comerciale. Rivalitatea dintre cele doua compani a durat pana in anul 1953 cand Fabrica de motociclete Indian s-a inchis si Royal Enfield a preluat numele vestitului prodcator.

In decada a 3-a a secolului, se cunosteau peste 80 de modele, disponibile in Marea Britanie, de la Norton, Triumph si AJS pana la numele mai putin cunsocute ca si NewGerrard, NUT, Chell, SOS sau Whitwood. Recordul la viteza in acea perioada a fost detinut de catre Joe Petrali in anul 1937, atingand aproximativ 136 de mile pe ora pe un Harley davidson modificat.

Dupa Cel De-al Doilea Razboi Mondial

In aceasta peridoada, anumiti americani, organizati in grupuri restranse au creat diverse cluburi sociale fiind etichetati ca si „motociclisti ai strazii” (bikers). Pe de alta parte, in Europa, producatorii de motocicletele, aparuti dupa razboi acordau o atentie mai mare designului practic si capacitatii de transport decat aspectelor sociale sau pur estetice ale modelelor.

Producatorul italian Piaggio, a introduse modelul Vespa in anul 1946, avand un succes imediat. Compania BSA a achizitionat Triumph Motorcycles in anul 1951, devenind astfel cel mai mare producator de pe mapamond, fiind urmat de concernul german NSU sa detina acest titlu din 1955, pana in anii 1970 cand Honda ocupase pozitia fruntasa in candrul producatorilor de motociclete.

Producatorii britanici Triumph, BSA si Norton au sustinut o pozitie de lideri in anumite piete pana la ascensiunea viitoarei dominatii japoneze la sfarsitul decadei a 6-a si inceputul celei de-a 7-a. Rolul motocicletei a cunoscut o turnura majora in acest timp, de la un simplu mecanism de locomotie la un simbol al traiului opulent,conturand tot mai mult imaginea detinatorului. Motocicleta astfel devenea si un mijloc recreational, un vehicul pentru tineri, nicidecum un mijloc esential de transport pentru adulti.

In aceste vremuri japonezii reusind sa contureze aspectele de mai sus prin modelele lor mult mai stilizate si mai ieftine decat cele ale competitorilor lor. Honda Motor Co. fondata in Japonia in 24 Septembrie 1948, a introdus modelul SOHC 750, dotat cu 4 cilindri, in anul 1969, avand un pret redus si cunoscand un succes de proportii. In acelasi an, Kawasaki si-a inceput conturarea identitatii lansand modelul H1 sau Mach 3, model ce la acea data era dotat cu un motor de 500 cc. Alte 2 marci de succes, Suzuki Motor Co si Yamaha Motor Corporation si-au inceput activitatea la jumatatea secolului al 20-lea.

In acest timp, producatorii Britanici isi incepeau perioada de declin. Dominatia japoneza s-a resimtit pe tot mapamondul, acestia avand un succes fulminant prin modelele de serie. Desi toate firmele concurente au suferit pierderi masive, producatori ca Harley Davidson au reusit sa mentina o linie de productie stabila inregistrand si in prezent un nivel constant al vanzarilor.

Motocicleta in prezent

Liderii producatori ai zilelor noastre raman Honda, Kawasaki, Suzuki si Yamaha, insa incepand cu anii trecuti succesul a este si de partea altor producatori ca: BMW, Triumph sau Ducati.

In noimbrie 2006, compania E.V.A. Products BV Holland a anuntat primul model comercial, propulsat pe motorina – Track T-800CDI. Motocicleta foloseste un motor daimler Crysler de 800cc, in 3 cilindri.

In prezent cea mai mare piata de motociclete este cea a celor mici, detiand o cerere mare a acestor modele iesftine si practice, in special in tarile cu o densistate a populatiei ridicata, cum ar fi China. Dezvoltarea acestui concept a dus si la crearea taxiurilor pe aceasta platforma, utile si imbratisate in locatile cu trafic intens.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s