Blogu' lu' Alin…

Istoria MZ

MZ-ul (Motorrader Zschopau), marca produsa in fosta RDG, este probabil una dintre cele mai cunoscute fabrici germane de motociclete dupa BMW. Dar, diferita de marca bavariana, MZ-ul a fost, pana de curand, un producator de motociclete ieftine, un fel de “Trabant al motocicletelor”. Oricum, ultimele modele sunt foarte moderne, si acum nu se mai aseamana deloc cu vechile modele in doi timpi (desi primele modele de curse din anii ’50 erau foarte avansate pentru vremea respectiva). 
IFA-MZ-ul se naste in 1946, de la fosta fabrica DKW, aflata sub controlul armatei sovietice (de la DKW s-a nascut de asemenea fabrica de automobile Trabant); de fapt, primele modele produse cu marca MZ erau modele DKW din inaintea celui de-al doilea razboi mondial.
In foto se poate vedea “RT 125”-ul, produs anterior cu marca DKW, si copiat de cateva fabrici din toata lumea (chiar si de catre japonezi!).
“RT 125”-ul are aceleasi accesorii ca cele ale modelului DKW, cu un motor in doi timpi simplu si de incredere: 5,6 cai putere, 85 km/h.
A mai fost produsa o motocicleta in doi timpi, si anume MZ “BK 350” Dupa aceste modele din inaintea celui de-al doilea razboi, incepe productia primelor modele realizate in totalitate de catre MZ.
“ES 250”-ul anilor 1956 obtine un succes mare in Germania ca “touring bike”(asemanator unui modern BMW)! De fapt toate componentele motocicletei au fost create in acest scop, suspensiile erau moi, iar constructia bine executata ( diferita fata de modele din anii ‘70 si ’80), de asemenea designul motocicletei desi pare “heavy” (greu), are totusi o tenta germana.
Motoarele MZ-ului erau folosite si de alte firme, de exemplu: de catre Italjet, Italemmezeta “Sport Junior 125” din 1961, cu 14 cai putere si 125km/h.
De la “ES 250”-ul (restilizat si realizat intr-o versiune cc175, intre anii ’60 si’70), de asemenea un prototip Wankel a fost obtinut: “KKM 350”-ul , cu un singur rotor racit prin aer, cu 24 cai puteresi 140km/h. Aceasta motocicleta a fost precedata de catre “KKM 175-W” ,intotdeauna cu un singur rotor, dar racit prin lichid.

Acestea au fost primele motociclete Wankel din istorie, anticipand Norton-ul, Suzuki, Yamaha, Hercules si Van Veen, realizatii ale anilor ’70. In orice caz, acestea nu au intrat niciodata in productie.

Intre anii ’50 si ’60 MZ-ul se lanseaza in competitiile GP cu motoare revolutionare in 2 timpi echipate cu “rotating-disk induction valve” (\”sistem de admisie cu valva rotativa\” adica: acest sistem este folosit la motoarele in doi timpi cu doi sau mai multzi cilindri, cu un singur carburator.
In principiu sistemul este compus dintr-o supapa rotativa actionata de ambielaj.
Supapa respectiva deschide pe rand ferestrele de admisie ale cilindrilor, astfel incat la un moment dat de timp ,ferestrele unui singur cilindru comunica cu galeria de admisie shi implicit cu carburatorul.
Aceiasi tehnologie folosita la “RE 250” a fost introdusa si la “RE 125” din 1956, motorul avand 16 cai putere si o viteza maxima de 155 km/h.
MZ-ul “RZ 250”de la inceputul anilor 70 (58 de cai putere) si “RZ 250/2” din 1975 cu 62 de cai putere, 115 kg si o viteza maxima de 240 km/h, ultima motocicleta realizata de fabrica Zschopau pentru GP pana in 1998.
Totusi MZ-ul isi continua eforturile in campionatele europeene de enduro pana la sfarsitul anilor 80 cu “ES 300 Six Days” (1963) , “504 Enduro” (1979) si “250 GE” de la inceputul anilor 80 .
Nascut in anii 50 MZ-ul “ES 175/250” se produce pana in 1977 fara sa sufere prea multe modificari. Versiunile care urmeaza nu sunt foarte diferite: “TS 125” produs intre 1973 si 1985 si “ETS 250 Trophy Sport”(1970) cu un aspect placut si 19 cai putere (130 km/h).
In 1981 se lanseaza productia seriei “ETZ” cu motoare de 125, 150, 250 si 300 cc .
Echipate cu frana pe disc, mixer de ulei automatic, ignitie electronica, 5 viteze si un nou cilindru, aceste motoare erau destul de moderne pentru anii 80 si nu foarte departe de surorile lor din vest.
In 1992 fabrica a fost cumparata de Peter Karel-Kouros, s-a redus capacitatea de productie de la 80.000 de motociclete.

Reclame

One response

  1. Mihai

    Buna,

    Am o motocicleta fabricata prin anii ’60 ramasa de la bunici.
    Problema e ca nu am actele ei. Cum as putea obtine o certificare sau un document de origine pe baza caruia sa o pot pune in vanzare? M-as putea adresa producatorului?

    Multumesc!

    3 martie 2018 la 14:43

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s