Blogu' lu' Alin…

Istoria Jawa

Istoria Jawei incepe in 1929 cand Frantisek Janecek, inginer si proprietar al unei uzine de armament realizeaza prototipul unei prime motociclete de 500cc cu motor “Wanderer” cu un singur cilindru sub licenta.
Desi avea accesorii interesante acest prototip a constituit un esec pe piata interbelica.

Cu modelul “175” mai ieftin si mai mic insa a avut un mare success. Motocicleta, produsa pana in 1946 era echipata cu un motor englezesc “Villiers” iar inginerul care a proiectat-o de asemenea (George-William Patchett).

Un alt model a fost imediat lansat, “350 SOHC”considerat avansat in raport cu motocicletele produse la acea vreme.

Au urmat inca doua modele care s-au bucurat de asemenea de un mare succes, “Robotul” din 1937 (“robota” insemnand “munca” in cehoslovaca) si prima lor motocicleta de viteza in 1935 cu un motor SOHC de 500cc.

Dupa nationalizarea fabricii la sfarsitul anilor 40 inca doua modele au fost lansate pe piata, “Perak” de 250 cc cu un singur cilindru si “Modelul 12” de 350 cc cu doi cilindri ), ambele fiind asemanatoare ca design.

Modele asemanatoare Perak-ului se mai produc inca in China si India iar “Modelul 12” ) derivat dintr-o alta motocicleta cehoslovaca, “Ogarul” a fost primul model din seria lunga a “Gemenilor” de 350, inca produsi in Republica Ceha.

Un alt model al anilor 50 este “Geamanul” de 500 cc in 4 timpi considerat elegant si modern la timpul lui.

S-au realizat si cateva incercari in domeniul motocicletelor de viteza in anii 50, Jawa scotand 3 modele diferite, “Geamanul GP” de 500 cc din 1952 cu distributie DOHC de 45 cai putere (200 km/h) si modelele “Z-15”din 1955 si 350 GP din 1968 in doi timp .

La sfarsitul anilor 60 motocicletele de curse produse de Jawa erau de 350 cc, intr-un cilindru si de 350 cc cu racire prin lichid.

O alta “motocicleta ucigasa” a fost “Modelul 673” cu 4 cilindri si in 2 timpi (80 de cai putere, 270 km/h in ultima versiune din 1971).

Calitatea otelului folosit la fabricarea motorului era foarte proasta asa ca s-au inregistrat numeroase cazuri de decese printre care cea mai faimoasa fiind aceea a englezului Bill Ivy. Desi motorul V4 cu racire avansata prin lichid si echipat cu valve rotative (tehnologie folosita si de MZ) era competitiv, accidentele produse au descurajat piata occidentala.

Modelul “250 Junior” folosit in tarile din est la curse private (mama securistilor ce altceva! Cine are unu d-asta in curte stim ce-a fost..) era monocilindric, in doi timpi si cu racire prin aer).

Ultima motocicleta Jawa care a mai participat la competitiile GP a fost modelul din 1976 de 250 cc. (dupa el potopul ca au venit japonezii si i-au ras de pe piata..)Pe langa GP, Jawa a mai participat si la competitiile enduro, dominand se pare in anii 70 cu modelele de 250 cc de la sfarsitul anilor 50 derivate din “Perak”, cu cele de 350 cc din 1967 si cele de 400 cc din 1971(doar 20 de exemplare scoase).

Ca sa aveti cu ce sa va delectati.. una din singurele 6 prototipuri enduro fabricate de Jawa in 1989, “560 Enduro” cu motoare Rotax in 4 timpi, 600 cc, 4 valve si racire prin aer.

O alta Jawa care a creat senzatii a fost Jawa 500 “speedway”din 1982, DOHC cu 4 valve .In 1968 se lanseaza modelul “350 California” in doi timpi cu 2 cilindri.

Din modelul asta evolueaza seria “Californiei 350” din 1979 . Acestea s-au produs in serie, cu alte cuvinte “in cantitati industriale”..

In 1984 apare un model de 500 cc care bate motorul boxer produs de BMW in acea vreme, echipat cu “overhead camshafts” si cu carburatorul pozitionat in partea de sus a motorului si nu in spatele cilindrilor, pentru ca cel care o conduce sa aiba mai mult loc la picioare.

Din nefericire prototipul nu a intrat niciodata in productie si a fost inlocuit in serie cu modelul “500 R” cu motor Rotax cu un singur cilindru .

Ca sa nu va mai prelungesc agonia.. Istoria se continua cam asha.. Fabrica produce o vreme acelasi model vechi “350” dupa modelul sovietic in toate variantele posibile: chopper, enduro, sport chiar si triciclu! Iar la jumatatea anilor 90 da faliment si e vanduta pentru 35.000 de dolari.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s