Blogu' lu' Alin…

Ce semnifica denumirile motocicletelor?

Aprilia

Motocicletele din Noale se numesc “Pegaso” (pegas), “Caponord” (Capul Nord), “Falco” (soim), “Futura” (viitor), “Tuono” (tunet) sau, pur si simplu “mille” (o mie). Bineinteles ca nu se rezuma doar la atat. Astfel, motocicleta touring-enduro, Caponord, are, in plus, sigla ETV 1000 in fata numelui. E de la Enduro, T de la Touring, V de la vehicul. RS este, in general, un indiciu despre calitatile sportive, unde R ar semnifica road, adica drum, iar S, logic, sport, dupa cum presupune purtatorul de cuvant Thomas Beyer. Presupune, caci explicatia exacta nu se cunoaste. La seria RSV (Mille, Tuono) V indica pozitia celor doi cilindri, T-ul din RST (Futura) ar insemna Touring, iar SL (Falco) ar fi Sport Light. “Italienii nu sunt, aici, prea sistematici”, spune Beyer. Astfel, V poate insemna vehicul sau motor in V. In anul 2003, sportiva motocicleta de 1.000 cmc avea un R dupa Mille (RSV Mille R), in 2004 s-a adaugat un F dupa R (factory -uzina; poate o asociatie ca: motocicleta de uzina), iar la extrem de scumpul model imbracat in fibra de carbon s-a adaugat un Nera, pentru ca negrul este singura culoare in care se fabrica. Pentru varianta initiala, Pegaso 650, constructorilor de la Aprilia nu le-au mai ramas decat literele i.e. – de la iniezione elettronica (injectie electronica).

Benelli

Denumirea Tornado 900 tre este comuna celor doua modele provenind din “sarja” italiana, tre (trei) datorita celor trei cilindri. Varianta mai scumpa si mai puternica a mai primit in dar sigla RS – Tornado 900 tre RS. Motivatia pentru RS este fermecatoare: “N-are nici o semnificatie, dar arata, pur si simplu, bine.”

BMW

Bavarezii construiesc trei mari serii in Berlin. R, K si F. De unde provine R se mai stie. De la “Rad” (roata), asa cum a fost catalogat in anul 1923 primul motor boxer: R 32. Pe atunci BMW era cunoscut pentru motoarele sale de aviatie, deci indicativul “R” parea a fi justificat in productia de motociclete. In ceea ce priveste celelalte litere, lucrurile sunt cam dubioase. “Ceea ce se stie este ca litera K a fost o sigla de proiect, deci o denumire interna”, afirma purtatorul de cuvant, Jurgen Stoffregen. De cand exista K, R-ul care era propriu tuturor modelelor BMW, mono sau bicilindre, a avansat la pozitia de sigla pentru motoarele boxer. F-ul pentru modelele monocilindru provine de la Fun sau Funduro. Cifrele care redau la aproape toate modelele capacitatea cilindrica sunt limpezi. Motocicletele enduro au primit sigla GS, ceea ce nu inseamna “Gelandesport” (sport pe teren), ci “Gelande” si “Strasse” (teren si strada, sosea), motiv pentru care aceasta sigla se scria si G/S. CS defineste notiunea de “City Scarver”. Scarver este o inventie a BMW, din Street si din Carver – de la englezescul “to carve” – a ciopli lemnul, prin extensie cu trimitere la drumurile forestiere sau la definitia “a-si croi drum, a razbate”. R-ul semnifica Roadster, dar nu si in combinatia RS – unde exprima Rennsport (alergare sportiva). Ceea ce-i aduce lui S o dubla semnificatie de “sosea” si de “sport”. Ca la BMW si motocicletele de turism circula sub sigla RS -Rennsport (cursa sportiva) si nu cu semnificatia Roadster si Strasse (sosea), ceea ce in fond este o tautologie – “un cal balan alb”, este legat de faptul ca, in anul 1976, a fost “ascuns”, pentru prima data in istoria motocicletei, un model de serie sub o carena completa. Si acest model nu avea nici o legatura cu pista de viteza, sau cu motoarele de curse in sine, ca sa spunem asa. Acest BMW a fost botezat R 100 RS, iar toti urmasii lui poarta azi acelasi nume, dar acum in sensul de “ReiseSport”( touring-sport). RT are semnificatia Roadster si Touring. GT semnifica Grand Tourism (marea calatorie). C inseamna Cruiser, L – Luxus, CL, deci, Luxuscruiser, iar LT – Luxustourer – si de dorit ar fi ca L-ul sa nu-si mai schimbe pozitia, cand in fata, cand in spate – asta doar de dragul unui sistem coerent. BMW este zgarcit cu numele proprii. Cruiser Montauk este botezat de un nas dintr-un orasel din Long Island, motocicleta Enduro Dakar si-a primit numele la Paris. Rockster este destinat unui grup-tinta pentru care a fost special conceput – oameni care mai iubesc “balansul”(to rock- in engleza) pe motocicleta, iar motocicleta Adventure are numele aventurii spre care se indreapta.

Buell

Este vorba de un sistem simplu la americani care duc motoarele Harley spre o destinatie sportiva: toate motocicletele anului 2004 au sigla XS, urmata de capacitate, 9(00) sau 12(00), apoi de un R pentru Racing sau un S pentru Streetfighter. X-ul nu deriva din nomenclatura Harley, unde X ar desemna modelele Sportster. Erik Buell l-a pus deoarece seria a inceput cu X1. La dezvoltarea seriei nu s-a mai apelat apoi la 2, ci la B, a doua litera a alfabetului. Numele Lightning (fulger) si Firebolt (sageata de foc) sunt preferate de americani pentru ca sugereaza puterea acestui element.

Cagiva

Pentru Cagiva este suficienta o singura litera – V-ul. Pentru ca motoarele bicilindrice in V de la Suzuki au fost alese de firma italiana sa echipeze majoritatea modelelor 2004. Anterior se folosea si un X pentru “extra”, care la acest provocator Raptor (din punct de vedere al design-ului) “extra” se scrie acum aproape intreg : Xtra. Raptor este o specie de dinosaur rapitor si cu acest nume sunt botezate patru dintre cele cinci modele. Motocicleta de turism-anduranta a fost botezata Navigator.

CCM

este o specialitate britanica off-road purtand sigla 404 DS Trail. 404 este clar capacitatea cilindrica, DS este prescurtarea de la Dual Sport, de doua ori sport. Ceea ce se vrea aici este denumirea modelelor in functie de destinatia lor: supermoto sau enduro. Toate modelele CCM au indicatia T – Trail (poteca – deci, enduro) sau S (Supermoto) Sigla TS la CCM 644 R 30 T TS este indiciul unui rezervor mai mare si a rotilor cu spite (spoke). La varianta LS, L inseamna low (jos) si S – seat (sa), iar R 30 a motocicletei de 644 cmc semnifica faptul ca firma a implinit anul trecut 30 de ani, iar acest model este si de sosea (road).

Ducati

Bolognezii sunt zgarciti cu literele. Astfel, S poate avea patru semnificatii: Sport, Single, Spark (scanteie) si Superiore (mai mult decat standardul). Anterior mai avea o semnificatie, si anume: Super. Intre timp, Ducati s-a hotarat sa scrie “Supersport” in intregime. Ceea ce este clar pentru intreaga lume. Ce se ascunde in spatele literei S poate fi dedus din sistemul nominativ al tipurilor. Pe “monstrii” lor este trecuta, in primul rand, capacitatea cilindrica: 620, 800, 1000. La aceasta se adauga inca ceva: Dark, de exemplu, daca vopseaua este intunecata, SD sau DD la modelul de inceput, cel de 620, livrate cu un singur disc, SD (single disc) sau cu dublu disc DD (double disc) de frana. Monster-ii de 1.000 cmc se gasesc in versiunea S (versiune sport). Si mai exista inca un “monstru” care se poate lauda cu acest S: S4R. S pentru sport, 4 pentru patru supape pe cilindru si R pentru Racing. Are insa putin de a face cu nomenclatura monstrilor – supape aici spre deosebire de capacitate cilindrica acolo – pentru ca acest motor de 996 cmc trebuie sa reuseasca mai ales in curse. In campionatul italian exista acum o clasa de naked-bikes. Concurentul lor principal este Aprilia, cu Aprilia Tuono Racing. Ca motocicleta de curse necarenata, S4R are prea putin in comun cu ceilalti monstrii allrounder. Supersportivele 749 si supermotocicletele, Superbikes 999, poarta literele S sau R. Sport sau Racing s-ar putea crede. Dar nu este intru totul adevarat. Caci, dupa Ducati R este mereu pentru produsul de varf al fiecarei serii, iar S pentru o inzestrare care depaseste standardele. Modele speciale, limitate ca numar circula sub denumirea de “Matrix”, dupa filmul cu acelasi nume, si “Final Edition” – ultima editie, pentru ca, din pacate, se cam termina seria cu acest model clasic. Motocicletele pe care Ducati le-a botezat Supersport, nu sunt de fapt motociclete sport, ci, cel putin dupa aprecierile actuale, mai curand touring-sport si nu poarta litere in denumire. Motocicletele Tourer sunt botezate de Ducati ST – Sport Touring. Clasificarea se face dupa numarul de supape si nu dupa capacitate: ST 3, ST 4 (trei si patru supape pe cilindru). S semnifica si aici faptul ca motocicletele Sport Touring sunt echipate mai bine decat prevad standardele, printre altele cu ABS. Multistrada 1000, un allrounder care, dupa cum o sugereaza si numele, este construit pentru “multe strazi” si, in general, sosele de tot felul, mai are agatat un DS de nume, ceea ce inseamna double spark (dubla scanteie) – deci aprindere dubla.

Enfield

Este adevarat ca fabricantul Enfield India Ltd. mai produce in provincia indiana Madras motocicleta de 7 CP, cu motor diesel, Taurus (latina: taur), dar importatorul german de motociclete indiene, Motorrad – Technik GmbH din Zulpich, comercializeaza oficial doar invechitul model Bullet 500. Numele acestui model single, cu venerabila varsta de sapte decenii, este un eufemism pentru proiectil sau glont. Proiectilul, fara o alta denumire aditionala, exista in versiunea lui de baza. Adaugirile DeLuxe sau Silverstar indica faptul ca rezervorul acestei variante este cromat ca, de altfel, si aripile de protectie. Numele de marca Enfield, ca si denumirea modelului Bullet sunt conditionate istoric. Fondatorul firmei a avut un contract cu armuraria din Enfield aflata in ducatul englez Middessex. Producand primele piese de pusca pentru aceasta armurarie, au inceput sa-si construiasca si prima motocicleta.

Harley-Davidson

Nu exista nici un alt constructor de motociclete care sa-si boteze modelele, pe langa numele proprii, cu asemenea coloane de litere rasunatoare, ca Harley-Davidson: FLHRSI, FXDWGI, FLHTCUI… La prima vedere te zapaceste de-a dreptul. Dar… curaj, nu este cu adevarat atat de naucitor! Caci americanii se conformeaza unui sistem denominativ istoric, conditionat de seriile constructive succesive. Cifrele se refera mereu la capacitatea cilindrica, caz in care 1200 si 883 reprezinta capacitatea cilindrica in centimetri cubi. Cifrele 88 (cazul motorului Twin Cam) si 53 (pentru motocicleta Sportster Custom 53) redau capacitatea cilindrica in unitati de masura americane, deci in inch-i cubici – ceea ce, transformat, ar insemna 1.449, respectiv 883 cmc. Cele 22 de modele pe care Harley le ofera in anul 2004 – in cinci serii de fabricatie – au toate o denumire proprie bazata pe sigla fiecareia dintre ele. Conform acestei logici, XL este sigla pentru o motocicleta Sportster. XL era combinata, in trecut, cu alte litere, de exemplu, CH pentru Competition Hot (competitie fierbinte) sau CR pentru Café Racer. Oferta firmei Harley se rezuma astazi la variante C de la Custom si R de la Roadster (de data aceasta nu in semnificatia din alaturarea CR). Asadar, semnificatia siglei XL 1200 C este: motocicleta Sportster de 1.200 cmc , varianta custom. Modelele cu motoare Big-Twin racite cu aer au, de multe decenii, atasata litera F. Daca motorul Twin Cam este montat pe un cadru de motocicleta Tourer cu roata din fata de 16 toli, traditionalei litere F ii urmeaza un L. Combinatia FX este un cumul al combinatiilor XL si FL, conditionat de tipul de constructie. Astfel, la modelele FX, furca si roata din fata provin de la motocicleta Sportster (XL), iar cadrul, motorul si roata din spate de la motocicletele de turism (FL). Sigla FX urmata de un D indica faptul ca este vorba de o Dyna Glide. Dimpotriva, FX urmat de combinatia ST ne spune ca este vorba de un Softail. Varianta Dyna Glide (alunecare dinamica) este prevazuta intotdeauna cu o furca telescopica, doua amortizoare posterioare dispuse de o maniera clasica si motor prins elastic pe cadru. Un Softail poate fi echipat cu o furca paralelogram, are motorul montat rigid pe cadru si doua amortizoare situate sub propulsor. Pentru ca amortizoarele sunt ascunse privirilor, coada motocicletei (tail) pare rigida (hard). Daca nu este hard, este elastica, si denumirea ei devine soft. Modelele Softail sunt impartite in variante orientate spre turism (touring), cu sigla FL, si variante mai sportive, prin urmare notate cu FX. Versiunea FLST inseamna furca mai lata, versiunea FL, si o roata pe fata de 16 toli. FXST: versiune cu o furca mai zvelta – telescopica sau paralelogram si roata fata de 21 de toli. Siglele de baza prezentate pana acum se extind, dupa specificatiile fiecarui model, cu mai multe litere. Iata, asadar: B – Bad Boy (baiat rau). C-Classic sau Custom. F – Fat Boy (grasan). G – Glide (alunecare). WG – Wide Glide (alunecare lunga). H – Highway (autostrada). I – Injection (injectie). R – Road King (regele soselei). S – Sport, Springer sau Special. T – Touring. U – Ultra. Sa luam exemplul unei FLHTCUI. Este vorba ,dupa cum vedem, de o motocicleta tourer (FL) in varianta Highway -Touring (HT), stilata in varianta ultra-clasica (CU: Classic Ultra), cu injectie (I). Dar, pentru a nu provoca dureri de cap eventualilor amatori, motocicleta mai poate circula si sub denumirea Electra Glide Ultra Classic. Daca o luam ad litteram, sintagma Electra Glide si-a cam pierdut semnificatia, pentru ca, de multisor, toate motocicletele produse in Milwaukee pornesc la buton. Deuce, in schimb, nu este lipsita de sens. Deuce inseamna, in engleza, diavol sau doi la jocul de noroc. Night Train este asociat cu trenul de noapte din cauza culorii negre, iar sintagma Heritage adiacenta la Softail ar avea semnificatia de mostenire culturala. Low Rider din Dyna Low Rider se refera strict la pozitia joasa a pilotului pe saua situata la numai 640 mm de sol. Cu totul iesita din tipar este denumirea modelului V-Rod (V de la pozitia cilindrilor motorului, iar Rod de la Hot Rod). Sigla lui VRSC, este mai pe inteles: V-Twin Racing Street Custom. Dupa cele afirmate de Harley, ea aminteste de provenienta motorului, adica motocicleta de fabrica de curse, VR 1000, si este la indemana oricarui client (Customer). Versiunea VRSC a fost oferita, pana in anul 2003, doar ca varianta A (Alpha). Din 2004 exista motocicleta VRSCB – varianta B (Beta).

Honda

Firma japoneza utilizeaza, intre timp, mult mai multe nume proprii la denumirea modelelor sale. Motocicleta sport Allrounder Hornet exista in variantele de 600 si 900 cmc. Cu ajutorul modelului touring-enduro Transalp poti calatori minunat prin Alpi, cu Pan European – de-a lungul si de-a latul intregii Europe. Varadero isi datoreaza numele unei statiuni balneare din Cuba, Deauville il poarta pe cel al uneia din Normandia. Pe modelul Gold Wing ai aripi de aur, pe Blackbird zbori ca o mierla. Motocicleta Fire Storm este la fel de fierbinte ca o furtuna de foc, Fireblade este taioasa ca o lama de aceeasi factura. Dupa ce vaduva neagra (Black Widow) a fost scoasa din circulatie, prietenii “micilor” motociclete de turism au trebuit sa se multumeasca doar cu umbra ei (Shadow). Cea mai cunoscuta combinatie de litere de la Honda este CB, desi aproape nimeni nu mai stie cu exactitate ce a insemnat initial, adica City Bike (motocicleta de oras). Aceasta este denumirea, utilizata in Japonia, pentru mici motociclete de sosea, cu un motor in patru timpi, ca de exemplu, CB 50 si CB 100. Sigla CB, cu semnificatia de inceput, a devenit desueta o data cu aparitia lui CB 450. CB este astazi sigla pentru o motocicleta de sosea cu motor in patru timpi cu cilindri in linie, patru cilindri sau doi, nu are importanta. Siglele Honda derivate din aceasta nu au o logica semantica sau alfabetica usor de urmarit. Astfel, generatiile de urmase ale CB primesc, mai intai litera X, apoi R sau F. X nu a ramas rezervat motorului cu sase cilindri in linie, ci semnifica astazi, in general, o noua generatie, o inovatie tehnica folosita intr-o serie deja existenta. R-ul ne indica faptul ca este vorba, pe de o parte, de modelele succesive liniei CBX, iar pe de alta, este simbolizarea directionarii sportive a acestora. In sigla nou aparuta, CBF, F ar putea face trimitere la cei patru cilindri ai motocicletei CBF 600 (four), dar aceasta interpretare cade daca ne gandim ca, anul acesta, bicilindrul de 500 cmc poarta, de asemenea, sigla CBF. Ceea ce ne-a dus, ulterior, la concluzia ca CBF ar putea fi simbolul pentru modelele cu patru cilindri in linie, in patru timpi, concepute pentru incepatori. V-ul din denumirile Honda ne arata numai pozitionarea cilindrilor. Motoarele cu patru cilindri primesc in plus, sigla F (four), cu doi cilindri in “T” (two). Ca si la motoarele cu cilindrii in linie, si la motoarele in “V” regasim R, o litera indicatoare cu privire la tendinta lor sport. Altfel decat la motocicleta CX 500, X-ul din sigla modelelor VTX 1300 si 1800 nu mai este o referire la un arbore cotit longitudinal intr-un motor V2, ci semnifica momentul tehnic inovativ al motocicletei. Literele pozitionate dupa specificatiile capacitatii cilindrice au urmatoarele intelesuri: S – Sport, R – Racing, RR – mai mult Racing, F – motor cu patru cilindri in varianta de sport pe sosea, SP – Sport Production (SP-2, varianta a doua de conceptie), X – comparativ, XX – superlativ.

Husqvarna

“Italienii suedezi” fabrica cele mai multe modele pentru domeniul sport -concurs. Marca aceasta (care inseamna in traducere moara) a conceput pentru circulatia normala pe sosele doar doua motociclete: SM 610 S si TE 610 E. Sigla SM 610 S poate fi interpretata cum urmeaza: SM – supermoto, iar S-ul din coada – street. In spatele denumirii TE 610 E se ascunde: T -Thumper (chestie strasnica, teribila), monocilindru de mare capacitate, E – enduro sau, asezat in coada, E-starter (demaror electric).

Hyosung

Ofertantul coreean renunta cu totul la litere. Cele trei motociclete de sosea se numesc naked, chopper-ul de 250 cmc fiind botezat Aquila. Notiunea este luata din astronomie – constelatia vulturului din zona ecuatoriala.

Kawasaki

Nici japonezii din Akashi nu au stiut sa raspunda la intrebarea germanilor de la Dependance referitoare la ce se ascundea, mai adanc, sub sigla ZX-R. Ceea ce stiu, bineinteles, este semnificatia acestei litere. Astfel, “X”este un indicativ pentru motociclete supersport, iar “Z” este simbolul unui cvadricilindru in linie. “R”-ul dupa cratima ar insemna Racing, postat inainte de cratima ar insemna Sport-Standard. De aceea ZX-6R simbolizeaza un cvadricilindru supersport din clasa de 600 cmc cu calitati suplimentare de racing, dupa cum ZR-7S este un cvadricilindru sport (standard) cu o capacitate de 750 cmc si carena. “S”-ul din coada ar fi simbolul pentru carena (“S” – Sport, pentru ca mai demult doar motocicletele de viteza erau carenate). Interesant este ca legendarele modele GPZ purtau, odinioara, sigla interna Kawasaki ZX care, apoi, a devenit oficiala. GP ar fi putut fi prescurtarea de la Grand Prix, “Z” avand semnificatia explicata mai sus. GT inseamna Grand Turism. “E”-ul este simbolul unui bicilindru in linie. ER-5 este asadar simbolul pentru un motor Twin sport (standard) destinat rularii pe sosele, avand o capacitate cilindrica de 500 cmc, KLE ar trebui, de fapt, scris EKL, daca firma Kawasaki ar proceda sistematic, si desemneaza o motocicleta enduro (de teren). Pentru teren ar fi utilizata sigla KL (cu o semnificatie mai adanca, necunoscuta). Modelele ZZR nu au, bineinteles, opt cilindri, ci numai patru. Ceea ce poate sa insemne ca la Kawasaki Z ar putea sa fie un factor de multiplicare: “Z” – de doua ori mai mare, patru, de exemplu, ZZ ar fi, atunci, superlativul de la “Z”, deci un cvadricilindru foarte puternic. Motocicletele ZZR trec astazi drept motociclete sport de turism. Pe piata insa au inceput ca supersportive. Daca tot a venit vorba de multiplicare: chiar daca motocicleta de 750 cmc ZR nu seamana deloc cu modelele ZRX 1200 – motocicleta aceasta mare trece, conform denumirii ei, drept superlativul lor. Superlativ simbolizat de litera “X”care, in acest caz, nu inseamna supersport, ci mai mult, comparativ cu modelele ZR. (La fel ca la marimile XXL de la imbracaminte). “R”-ul urmator, nelegat prin cratima, este simbolul pentru Road sau Roadster, “S”-ul semnifica Sport (vezi mai sus). Deci: o motocicleta ZRX 1200 R este o motocicleta standard-sport, mare, cu o carenare a cockpit-ului si cu un motor cu patru cilindri. “V” este simbolul asezarii cilindrilor motoarelor Twin, ca si la multi alti producatori. VN ar putea fi si prescurtarea pentru Vulcan – un nume care la Kawasaki era odata scris intreg pe modelele Cruiser sau Chopper. Astazi, ele se numesc Classic sau Mean Streak (figura urata, lovitura sub centura) o denumire pentru Classic sau Outlaws (proscrisi). Modelele supersport sunt accentuate de numele luptatorilor traditionali japonezi: Ninja, iar modelul Twister ar trebui sa evoce un vartej, ceva in sensul unui uragan. Un ultim secret ramane sigla “W”de la motocicleta Kawasaki 650 – Retrobike. Ar putea veni de la actionarea supapelor prin intermediul unui ax vertical, acolo angrenandu-se doua roti dintate conice.

KTM

De-ar fi totul atat de ordonat si plin de semnificatii ca la austrieci. Incepand chiar cu sigla firmei: KTM, sigla provine de la “K”- Kronreif, “T”-Trunkenpolz – fondatorii firmei si “M”- Mattighofen, sediul firmei. LC inseamna liquid cooled (racit cu lichid), LC2 – motor in doi timpi racit cu lichid, LC4, desigur, nu inseamna motor in patru timpi, ci cu patru supape. Modelul RC8 care va aparea in doi ani isi foloseste “R”-ul pentru Road (sosea) si “C”-ul pentru Competition (competitie), avand opt supape. SXC este sigla pentru Supercross (simbolul “X” fiind international folosit pentru cros), Competition (competitie), iar sigla SMC inseamna Supermoto Competition. Duke in engleza duce, Adventure, tot in engleza, aventura. Modelul LC4 are trei variante: Adventure, Supermoto si Enduro, de data aceasta numele fiind scrise in clar. In mod aventuros se apropie si motocicleta de 950 cmc – de aici sigla Adventure/S, “S”insemnand (tot cu referire la un termen englezesc – suspension) – suspensie, adica varianta cu distanta de amortizare mai lunga in comparatie cu motocicleta de oras.

Moto Guzzi

Literele sunt destul de rare pe motocicletele din Mandello. Ce simbolizeaza litera “V” se stie foarte bine, este inconfundabil, i.e. ar fi iniezione elettronica (injectie electronica), iar EV, evoluzione – dezvoltare, evolutie. Multe dintre numele motocicletelor se explica singure: California, Nevada, Club, Café Sport. Breva este numele unui vant care bate peste lacul Como, Ballabio este o localitate in apropiere de lac. Coppa Italia este campionatul italian la care seria de Naked Bikes trebuie sa straluceasca.

MV
Sigla F4, care nu ar avea un inteles anume, spun importatorii, ar putea fi totusi un indiciu cu privire la numarul de cilindri. Suplimentarul S-1? Inseamna cu loc pentru pasager. Brutale, Ago(stini) si Tamburini (designerul si seful departamentului conceptie) sunt nume care spun singure totul. Oro semnifica aur – un eufemism pentru inzestrarea deosebita a motocicletei.

MZ
Zschopau ramane, cu exceptia noii motociclete 1000 S (“S”- Sport), la nume proprii, de animale: Black Panther, Baghira si Mastiff.

Suzuki

O imagine asemanatoare cu cea de la Kawasaki: sigle a caror semnificatie initiala s-a pierdut (daca au avut-o vreodata). Se cunoaste, poate, numai functia lor. Tendinta este, mai curand, spre nume proprii – asa se zice la Suzuki si, de aceea, motocicletele care deja poarta unul se rezuma la aceasta denumire. De exemplu, GSX 1300 R Hayabusa a fost simplificat la Hayabusa 1300, DL 1000 V-Strom a devenit V-Strom 1000. Dar GSX-R 750 ramane GSX-R. “G”este aici sigla pentru motocicleta de sosea, “S” este sigla motorului in patru timpi (motoarele in doi timpi au sigla GT). Cand au sosit primele motoare cu patru supape, au primit un “X”, iar la modelele racite cu ulei a aparut si o cratima cu un “R”, pentru a demonstra ca motocicleta are si calitati de Racing. Asa cum “G” inseamna sosea, tot asa “D” inseamna teren, iar “V” pozitia cilindrilor. Daca “V” este la inceput, motocicletele sunt Chopper sau Cruiser, ca in cazul modelului VS 1500 LC Intruder, care nu se mai numeste decat scurt 1500 LC, unde LC nu inseamna liquid cooled (racit cu lichid), ci Legendary Classic. Daca V-ul se afla situat in pozitia a doua, ca la modelul SV, este vorba de motociclete de sosea (S – Street) cu motoare in “V”. Numele motocicletei de anduranta-sosea, V-Strom, este un produs pur artificial: ”Tot mai multe nume sunt protejate, asa ca trebuie sa mai inventam”, constata Suzuki. “V” indica pozitia cilindrilor, iar Strom este un cuvant german (fluviu, curent), care nu deranjeaza pe nimeni. Important este sa sune bine. Bandit este un cuvant inteles de toata lumea, Intruder inseamna intrus, Marauder – jefuitor. Intruder 800 mai poarta numele de Volusia – o localitate din Florida, dar capitala districtuala, ceea ce corespunde si pentru Daytona. Hayabusa (nume japonez) este un soim calator.

Triumph

Englezii prefera numele proprii si reduc siglele la minimul necesar. Ca, de exemplu, pentru a face deosebirea dintre Roadster (RS) si Sporttourer (ST) la modelul Sprint. Apoi mai exista T 100 (T pentru Tiger), reminiscenta de la legendarul Speedtwin de la sfarsitul anilor ‘30, care trebuia sa atinga viteza maxima de 100 mph. Numele aproape ca nu mai trebuie explicate: Tiger, America, Daytona (succese in curse), Thruxton (pista de alergare din Anglia). La Hinckley mai au ceva si cu viteza: Speed Four (cvadricilidru), Speed Triple (tricilindru).

Yamaha

Denumirile sunt utilizate pentru anumite serii de modele si sunt selectate o data cu dezvoltarea lor. Exemplu: FZ – FZR – YZF sau XV – XVS. XV este sigla denumirii V-Motor Custom, seria FZ, YZF inseamna mereu Supersport, la fel cum XT si XTZ inseamna sosea-anduranta si FJ, FJR – sport-turism. Sigla TDM este destinata unei motociclete mari, touring-enduro, iar BT este un allrounder cu cardan. Daca este vorba sa foloseasca nume proprii, Yamaha se uita la cer, la stele: Road Star (steaua soselelor), Road Star Warrior (Steaua luptatorului de strada sau luptatorul stelei soselelor sau, ma rog, ceva asemanator), Drag Star (din englezescul: to drag – a trage). Apoi mai sunt Bulldog si Fazer (in engleza: to faze – a incita, a ului).

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s