Blogu' lu' Alin…

Honda – de la origini pana in prezent

Soichiro Honda a inceput cu fabricarea pistoanelor in noiembrie 1937. In scurt timp a devenit sub-contractant la Toyota, iar apoi si-a extins domeniul de activitate pe alte parti de motor.
Pe 24 septembrie 1948 a fost fondata Honda Motor Co. Soichiro Honda a profitat de lacuna din piata japoneza, cauzata de Al doilea razboi mondial. Desi aflata intr-o mare lipsa de bani si carburanti, Japonia tot mai avea nevoie de transportul de baza. Honda, utilizand facilitatile de fabricatie, a atasat un motor unei biciclete, realizand astfel cel mai ieftin si mai eficient mijloc de transport de care era nevoie la acea data.
Instalatiile de fabricare a pistonului Honda fusesera aproape complet distruse. Soichiro Honda si-a creat astfel o noua companie din ceea ce ii mai ramasese, numita Honda Research Institute Co. Ltd. In ciuda numelui plin de grandoare, primul bun detinut de companie a fost o baraca de lemn unde Dl Honda si asociatii sai fixau motoare la biciclete. Si astazi, numele oficial al producatorului Honda a ramas acelasi, in onoarea eforturilor lui Soichiro Honda.
In scurt timp, a inceput sa produca scutere si motociclete, iar compania si-a revenit rapid dupa pierderile suferite in razboi. La sfarsitul anilor ’60, Honda a intrat pe majoritatea pietelor din lume. Britanicii au raspuns cel mai greu la introducerea demaratoarelor electrice si a motocicletelor. In 1970, Honda era deja cel mai mare producator de motociclete din lume, un titlu care niciodata nu i-a fost inlaturat.
In anii ’60, Honda a inceput sa produca autoturisme, mai mult pentru piata japoneza. Desi a participat la sportul international, Honda a avut mari dificultati in a-si vinde masinile in Statele Unite. Facute pentru publicul japonez, masinile micute produse de Honda nu au trezit interesul americanilor.
De-abia in 1972, a reusit sa se instaleze pe piata americana, odata cu introducerea modelului Civic – ceva mai mare decat modelele anterioare, dar totusi de marimi reduse comparativ cu masinile tipic americane – chiar cand criza energiei din anii ’70 afecta toate pietele economice din lume. Legile nou-emise in SUA cereau pietelor de masini americane sa ataseze convertizoare catalitice foarte sumpe si au crescut notabil preturile la adezivi. In acest context, modelul Civic CVCC (CVCC fiind o variatie a motorului) a trecut testele de emitere fara un convertor catalitic.
In 1976, modelul Accord a devenit imediat foarte popular datorita economicitatii sale si a caracteristicii sale de fun-to-drive; Honda isi gasise nisa pe piata americana. In 1982, era singurul producator de autoturisme care isi construia uzine de productie pe teritoriul Statelor Unite, incepand cu o uzina Accord in Marysville, Ohio. Astazi are uzine in Marysville, Anna, East Liberty, ca fel ca si in Lincoln, Alabama (Honda Manufacturing Alabama) si in Timmonsville, Carolina de Sud, si au de gand sa mai deschida una in Tallapoosa, Georgia. Biroul central pentru America de Nord si Statele Unite este situat in Torrance, California. Modelul Civic fabricat pentru piata canadiana si americana este produs in Alliston, Ontario din 1985.
Honda a fost de asemenea al doilea producator japonez de masini care a introdus o linie separata de lux. Creata in 1986 si cunoscuta ca Acura, linia este realizata pornind de la versiuni modificare ale autoturismelor Honda si avand un plus de putere si sportivitate.
In 1989, a lansat sistemul de supape VTEC de durata variabila in producerea motoarelor, ceea ce a imbunatatit eficienta si performanta motoarelor de viteza. Una dintre primele aparute din seria autovehiculelor pentru pasageri, a functionat pe premisa ca motorul sa functioneze pe doua setari diferite, in functie de incarcatura.
Pentru modelele care vor aparea in 2007, Honda planuieste sa imbunatateasaca siguranta automobilelor prin adaugarea airbag-uilor laterale si pentru locurile din fata si a franelor anti-lock ca ehipament standard pentru America de Nord (cu exceptia modelelor Insight, S200 si Acura NSX, care nu vor avea airbag-uri laterale). De asemenea planuieste sa realizeze niste autovehicule cu un grad mai mare de sigurnata si pentru pietoni, cu un design nou pentru capote, piesele de imbinare si pentru stergatoare.

Istoria curselor

Soichiro Honda, fiind el insusi pilot de curse, nu a putut sa stea deoparte in sportul international. In 1959, Honda a introdus cinci motociclete in cursa Isle of Man TT, cea mai prestigioasa cursa de motocilclete la acea vreme. Chiar daca motocicletele Honda erau puternice, de-abia in 1961 sasiul a fost suficient de bun pentru ca Mike Hailwood sa aduca prima victorie la clasele 125 si 250 cc. Mai tarziu,in 1966, Hailwood a castigat si prima cursa de seniori.
In 1968, Jo Schlesser a decedat conducand o Honda RA32 la Grand Prix-ul francez. Aceasta tragedie, combinata cu dificultatile comerciale de a vinde automobilele pe piata americana, a facut ca Honda sa se retraga din cursele internationale in acel an.
In 2003, a devenit furnizor de motoare la Liga de Curse Indiana. In 2004, automobilele Honda au castigat 14 din cele 16 evenimente ale Ligii Internationale de Raliuri, incluzand cursa Indianapolis 500, castigand titlul campionatului fabricantilor IRL, campionatul pilotilor si titlul de cel mai bun debutant.

Strategia Honda 

In anii ’60, pe cand era un mic producator, Honda a revolutionat piata japoneza a motocicletelor si a inceput sa exporte pentru piata americana. Luand istoria marcii Honda ca arhetip pentru micul producator care intra pe o piata deja ocupata de competitori puternici, istoria si succesul imens pe care marca l-a avut in Statele Unite si in lume a fost deseori un subiect de controverse in lumea academica. Mai multe explicatii au fost oferite pentru a explica strategiile Honda si succesul lor.
Prima explicatie a fost inaintata in 1975 de catre Grupul de Consultanta din Boston (Boston Consulting Group) cand guvernul Marii Britanii a platit pentru o analiza a modului in care industria britanica de motociclete a fost scoasa din competitie de japonezi. Raportul concluziona ca firmele japoneze, inclusiv Honda, au ridicat foarte mult rata de productie (adica au produs foarte multe motociclete) pentru a beneficia de scalele economice si de efectele curbei de invatare. Declinul motocicletelor britanice s-ar fi datorat managerilor britanici care nu au investit suficient in industrie si care nu au profitat de ocaziile pietei.
O alta poveste este spusa in 1984 de Richard Pascale, care i-a intervievat pe managerii Honda responsabili de intrarea pe piata americana. In opozitie cu ipoteza strategiei de costuri reduse si rata inalta de productie inaintata de Boston Consulting Group, Pascale a aflat ca penetrarea pietei americane a fost „rezultatul unor calcule gresite, al unor lucruri gasite intamplator si al invatarii organizationale”, cu alte cuvinte, succesul Honda se datoreaza adaptabilitatii (si muncii serioase a) angajatilor sai, si nu unei strategii pe termen lung. De exemplu, planul initial al firmei de a intra pe piata americana avea ca scop participarea la curse de motocilete de calibru mare, in jur de 300 cc. Abia cand echipa si-a dat seama ca scuterele pe care le foloseau pentru a se transporta in jurul bazei de la San Francisco atrag privirile pozitive ale oamenilor, le-a venit ideea sa vanda modelul Supercub.
Cea mai recenta scoala de gandire cu privire la strategia Honda este reprezentata de Gary Hamel si C.K. Prahalad, care si-au formulat parerea in 1989. Cei doi au creat termenul de competente de baza, avand pe Honda ca exemplu; ei considera ca succesul Honda se datoreaza leadership-ului in tehnologia motoarelor cu combustie interna. De exemplu, motoarele de proportii mari produse pentru bicicletele de curse au cizelat tehnologia si expertiza care a fost ulterior transferata motoretelor.
Intrarea Honda pe piata americana de motociclete in anii ’60 a fost folosita ca studiu de caz pentru a preda strategiile de penetrare a pietei in multe scoli de afaceri din lume.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s