Blogu' lu' Alin…

Moto Guzzi Sport 1200

De-a lungul timpului, unele nume au marcat irevocabil istoria motociclismului. Multe dintre acestea au dispărut sau se zbat la limita dintre „a fi” şi „a fi fost”, iar altele şi-au pierdut identitatea.

În micuţul orăşel italian, se năştea acum 85 de ani unul dintre cele mai “grele” nume din istoria motociclismului. Pe 15 martie 1921, prin alianţa dintre armatorul genovez Emanuele Vittorio Parodi şi Carlo Guzzi, un fost coleg de aviaţie pasionat de motociclete, se înfiinţa “Società Anonima Moto Guzzi”.

Încă de la început, Moto Guzzi s-a remarcat prin modele avangardiste şi caracterizate de performanţe uimitoare pentru acele vremuri. În 1919, înainte ca firma să fie fondată oficial, Carlo Guzzi construia un prototip propulsat de un motor monocilindric de 500 cmc cu distribuţie OHC şi patru supape. Acesta nu avea să rămână singurul model revoluţionar din istoria mărcii, mărturie stând numeroasele victorii pe care Moto Guzzi le-a obţinut până la mijlocul anilor ’50. Atunci avea să înceapă o perioadă mai puţin fastă pentru Moto Guzzi, vulturul din Mandello del Lario fiind răpus de automobilul popular şi trecând la producţia de motociclete mici şi ieftine.

n 1967 apare, precum un Phoenix renăscut din propria cenuşă, o nouă motocicletă. V7 marchează debutul unei noi ere pentru italieni. Cea mai importantă cracteristică a acestui model era motorul V2 răcit cu aer, operă a ilustrului inginer Giulio Cesare Carcano.Aproape 40 de ani mai târziu, V2-ul răcit cu aer şi cu arbore longitudinal reprezintă blazonul neoficial al casei italiene, propulsând mai toate modelele ieşite de atunci din Mandello del Lario.Considerat a fi adevăratul succesor al lui V7, V11 Sport şi-a încetat existenţa în 2004 şi nu puţini au fost aceia care au plâns dispariţia lui din oferta dealerilor Guzzi.Breva este o motocicletă modernă, dar nu are nici pe departe farmecul lui V7 Sport şi a succesorilor săi, lipsindu-i aspectul de muscle-bike.Pentru cei care regretau disperiţia dinastiei “Sport”, Moto Guzzi a pregătit o surpriză: modificând pe ici pe colo, în punctele importante, o Breva, italienii au scos un model cu o identitate nouă, dar care preia din ADN-ul lui V7 Sport acele gene care o făceau o motocicletă specială.

Propulsor

Propulsorul lui Sport 1200 este preluat direct de la Norge, touringul lansat anul trecut. Pentru că, vorbind despre un Guzzi, este inutil să amintim configuraţia motorului, vom spune doar că acesta păstrează distribuţia OHV cu tije, culbutori şi două supape pentru fiecare cilindru.Alimentarea acestuia se face prin injecţie electronică de benzină, Moto Guzzi fiind unul dintre pionierii acestui sistem de alimentare. Puterea maximă oferită de motorul de 1.151 cmc este de 95 CP la 7.800 rpm, iar cuplu maxim de 100 Nm este atins la numai 6.000 rpm. Sunt practic aceleaşi performanţe ca şi în cazul lui Norge dar motorul va avea de împins doar 229 kg, cu 17 mai putin decât cea mai uşoară variantă a touringului.

Cutia de viteze amplasată longitudinal în continuarea motorului dispune de 6 trepte, iar transmisia finală se face prin cardan. Pentru a reduce recţiile nedorite ale acestuia la schimbările de sarcină, a fost conceput un nou sistem de transmisie-suspensie. Denumit CARC (Cardano Reattivo Compatto), acesta a apărut prima dată pe Breva 1100 şi a primit aprecieri unanime din partea presei de specialitate.

Ciclistica

Cadrul şi suspensiile sunt derivate din cele ale lui Breva. De fapt, derivate este puţin spus, acestea fiind importate cu minime modificări. Astfel, unghiul de înclinare a furcii a scăzut la 25º faţă de cele 25,3º cât avea la Breva, iar asta a dus la scăderea ampatamentului cu 10 mm. Se speră astfel o creştere a manevrabilităţii pentru un comportament mai sportiv pe trasee puternic virajate. Poziţia de pilotaj nu ar trebui să fie diferită faţp de surata sa, înălţimea şeii fiind identică, iar poziţia scăriţelor pare şi ea neschimbată. Singura modificare ar putea apărea de pe urma schimbării ghidonului din aluminiu turnat cu unul din ţeavă de oţel.Pentru o mai bună funcţionare a suspensiei faţă, jamblele furcii au fost tratate antifricţiune cu TiN (nitrat de titan) şi au primit dispozitive ce permit reglarea amortizării la compresie şi revenire. Amortizorul spate dispune de un sistem ergonomic de reglare a pretensionării şi de reglaj pentru caracteristica de amortizare la revenire. Bascula monobraţ din aluminiu îndeplineşte şi funcţia de tunel cardanic.

Jantele cu trei braţe sunt fabricate din aluminiu şi sunt „încălţate” cu penuri de 120/70 pentru faţă şi 180/55 pentru spate, ambele cu diametru de 17”. Roata frontală este echipată cu o pereche de disuri crenelate, cu diametrul de 320 mm, deservite de o pereche de etriere Brembo cu patru pistoane. Pe spate, un imens disc de 298 mm fructifică la maxim avantajele transmisiei cardanice. Opţional, se poate adăuga un dispozitiv antiblocare de tip ABS, caz în care se renunţă la discurile crenelate în favoarea unor discuri convenţionale.

Pentru că vobim despre o motocicletă italiană, nu putem omite designul. Aspectul agresiv al lui Sport 1200 este dat în primul rând de micul carenaj al farului (schimbat şi acesta cu unul mai agresiv). Sistemul de evacuare schimbat contribuie în egală măsură la aspectul sportiv al motocicletei. Pentru a definitva imaginea unui naked pur-sânge, opţional se poate monta un ornament pentru locul pasagerului, care transformă Sport 1200 într-un monopost.

Tot la capitolul opţionale se înscrie şi kitul racing (neomologat pentru drumuri publice), care include prelucrări ale chiulasei, o nouă cartografiere a ECU-ului, un sistem de evacuare „2 în 2” fără catalizator şi două conuri de aspiraţie care înlocuiesc filtrul de aer.

Pentru cei care vor vedea în Sport 1200 un nomad, va exista un kit pentru bagaje.

Preţul anunţat în Italia pentru Sport 1200 este cu puţin peste 12.000 euro, cu numai 600 de euro mai mult decât Breva 1100.

 

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.